leaderboard denaihati Banner

Mengenal Pasti Hadith @ Takhrij Hadith ((اتقوا الله واعدلوا في أولادكم))

29 February 2012

Hadith Nabawi



Antara disiplin ilmu agama Islam ialah berhati-hati menggunakan hadith dalam menetapkan hukum. Di sini noehas.com memberi satu contoh cara mengenal pasti sumber sesebuah hadis nabawi. Ilmu mengenalpasti sumber hadith bukanlah ilmu yang perlu dikuasai oleh semua orang, ia termasuk ilmu yang perlu diketahui oleh sebahagian umat sahaja. Noehas membincangkan sedikit tentang ilmu ini supaya pembaca dapat sedikit gambaran tentang ilmu ini maka dari itu pembaca akan dapat lihat bagaimana para ulama berusaha gigih untuk “menghidangkan hukum yang sedia diamalkan” bagi umat ini dengan menjalankan pelbagai kajian hingga memamah usia mereka. Hargailah ilmu para ulama, taatilah agama dengan mengikut tunjuk ajar ulama rabbani.

 

1.0  PENGENALAN

Hadith Nabawi adalah sumber kedua dalam Islam untuk menetapkan sesuatu hukum. Namun, hadith yang ingin dijadikan sumber hukum mestilah tergolong dalam kategori hadith yang boleh diterimapakai samaada hadith sahih atau hasan.

Justeru, dalam penulisan ini, penulis mencuba mengkaji sebuah hadith Nabawi dari sudut takhrij.

Dalam bahasa Arab, “takhrij” bermaksud “mengeluarkan”.[1]

Namun, dari sudut istilah, “takhrij” bermaksud:

معرفة حال الراوي والمروي، ومخرجه، وحكمه صحة وضعفا، بمجموع طرقه وألفاظه.[2]

Maksudnya: Mengetahui keadaan perawi dan apa yang diriwayatkan, juga mengetahui siapakah yang mengeluarkannya, beserta pengetahuan tentang hukum periwayatan tersebut dari sudut kesahihan dan kelemahannya, iaitu dengan mengumpulkan seluruh jalan-jalan periwayatan sanad dan matan-matannya.[3]

Sebelum penulis memasuki tujuan sebenar penulisan ini dibuat, ingin diterangkan serba ringkas tentang manhaj atau metodologi yang diambil untuk menghasilkan penulisan ini.

Manhaj yang diambil penulis ialah dengan merealisasikan tugasan takhrij al-ahadith yang disebutkan ini:

عزو الأحاديث التي تذكر في المصنفات سواء كانت مسندة أو معلقة إلى من رواها من أصحاب الكتب والدواوين والمصنفات الحديثية مع ذكر طرقها وبيان الاختلاف أو الاتفاق فيها، والكلام على رواتها جرحا وتعديلا، وعلى أسانيدها صحة وضعفا بما تقتضيه أصول الحديث وقواعد النقد.[4]

Maksudnya: Mengangkat atau mengembalikan hadith-hadith yang disebut dalam karangan-karangan -samaada hadith-hadith tersebut disebut dengan sanadnya atau tidak beserta sanad- kepada sesiapa yang meriwayatkan hadith-hadith tersebut dari kalangan yang empunya kitab-kitab karangan-karangan hadith, dengan disebut jalan-jalan periwayatan hadith-hadith tersebut dan penerangan tentang kelainan atau persamaan antara jalan-jalan periwayatan tersebut, juga menyebut tentang perawi-perawi hadith-hadith tersebut dari sudut negatif dan positifnya, juga menyebut tentang sanad-sanad hadith-hadit tersebut dari sudut kesahihan dan kelemahannya dengan mengikut kaedah yang ditunjukkan oleh ilmu asas keaslian hadith dan kaedah-kaedah berkomen.

Justeru, penulisan akan mentakhrijkan hadith berikut mengikut manhaj yang akan menyusur selepas sabdaan Nabi Muhammad saw yang akan ditakhrijkan ini:

اتقوا الله واعدلوا في أولادكم

Maksudnya: “Bertaqwalah kamu kepada Allah dan berlaku adillah kepada[5] anak-anak kamu.”

Manhaj yang dilalui oleh penulis dalam penulisan ini ialah seperti berikut:

  1. Menyebut kitab-kitab hadith yang telah meriwayatkan hadith tersebut dengan bentuk lafaznya yang betul-betul sama tanpa apa-apa perbezaan.
  2. Menyebut kitab-kitab hadith yang telah meriwayatkan hadith tersebut dengan bentuk lafaz yang berbeza dari lafaz hadith di atas.
  3. Membincangkan perawi-perawi yang meriwayatkan hadith tersebut satu persatu tanpa pengecualian.
  4. Membincangkan kesahihan atau kelemahan sanad-sanad hadith tersebut mengikut kaedah yang telah ditunjukkan oleh ulamak-ulamak hadith.
  5. Penulisan ini akan mentakhrijkan hadith tersebut dengan menggunakan kaedah takhrij melalui pengenalan pangkal hadith dan juga melalui salah satu lafaz dari perkataan-perkataan yang terkandung dalam matan hadith.
  6. Kitab rujukan utama yang digunakan untuk menghasilkan asas takhrij ini ialah:
  7. المعجم المفهرس لألفاظ الحديث النبوي
  8. مفتاح كنوز السنة
  9. موسوعة أطراف الحديث النبوي الشريف
  10. Hadith tersebut di atas akan dikenali dalam penulisan ini sebagai “Hadith Asal”.
  11. Diwarnakan matan “Hadith Asal”, samaada yang sama atau berbeza lafaznya.
  12. Kitab yang digunakan untuk mengenali para perawi ialah kitab تقريب التهذيب لابن حجر.
  13. Dalam penulisan ini hanya membincangkan hadith tersebut yang dikeluarkan dalam kutub al-tiscahsahaja, iaitu jika terdapat dalam kitab-kitab berikut:
    1. صحيح البخاري
    2. صحيح مسلم
    3. سنن أبي داود
    4. سنن الترمذي
    5. سنن النسائي
    6. سنن ابن ماجه
    7. موطأ مالك
    8. مسند أحمد
    9. سنن الدارمي

Pentakhrijan yang dilalui oleh penulis adalah jenis pentakhrijan yang susah kerana “Hadith Asal” tidak disertai dengan nama sahabat atau nama salah seorang perawi hadith tersebut.

Oleh sebab itu, pentakhrijan mesti dilakukan pada semua jalan sanad dan matan samaada yang sama atau berbeza sanad atau matannya.

Tujuan pentakhrijan hadith adalah banyak, antaranya ialah untuk mengenal pasti kesahihan sesebuah hadith, mengesahkan jalan sanad, meneliti kesamaan dan perbezaan matan, mempelajari bidang ilmu hadith, menguatkan hujah dalam sesuatu hukum dan sebagainya.

Namun, penulisan ini adalah bertujuan untuk memastikan:

  1. Kesahihan hadith yang dibincangkan.
  2. Mengumpulkan jalan-jalan sanad yang ada dalam kutub al-tiscah.
  3. Mengumpulkan lafaz-lafaz matan yang berkaitan dengan tajuk penulisan.
  4. Mempelajari cara mentakhrij hadith.
  5. Mengenali perawi hadith dengan lebih dekat melalui ilmu al-jarh wa al-tacdil.

 

2.0  PERIWAYATAN  “HADITH ASAL” DALAM KUTUB AL-TISCAH

“Hadith Asal” yang telah disebutkan dalam tajuk yang lepas telah diriwayatkan dalam beberapa kitab hadith. Ianya akan diterangkan secara terperinci dalam tajuk ini.

 

2.1 Periwayatan “Hadith Asal” Tanpa Perbezaan Lafaz Matan

Selama penghayatan penulis dalam mentakhrij hadith ini, didapati hanya ada dua jalan sanad sahaja yang betul-betul membawa lafaz matannya yang sama dengan “Hadith Asal”.

Namun, kedua-dua sanad tersebut ditunggalkan dalam satu riwayat sepertimana yang akan disebut sebentar lagi. Adapun, riwayat-riwayat yang lain mempunyai perbezaan lafaz matan, samada perbezaan yang sedikit atau banyak.

Riwayat tunggal tersebut adalah seperti berikut:

حَدَّثَنَا ‏‏أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، ‏‏حَدَّثَنَا ‏‏عَبَّادُ بْنُ الْعَوَّامِ، ‏‏عَنْ ‏‏حُصَيْنٍ، ‏‏عَنْ ‏الشَّعْبِيِّ، ‏قَالَ: سَمِعْتُ ‏‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ، ‏‏ح[6]، ‏‏وحَدَّثَنَا ‏يَحْيَى بْنُ يَحْيَى -وَاللَّفْظُ لَهُ-‏، ‏أَخْبَرَنَا ‏أَبُو الْأَحْوَصِ، ‏‏عَنْ ‏‏حُصَيْنٍ، ‏‏عَنْ ‏‏الشَّعْبِيِّ، ‏عَنْ ‏النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ، ‏قَالَ :”تَصَدَّقَ عَلَيَّ أَبِي بِبَعْضِ مَالِهِ، فَقَالَتْ أُمِّي ‏-عَمْرَةُ بِنْتُ رَوَاحَةَ- : “‏‏لَا ‏أَرْضَى حَتَّى تُشْهِدَ رَسُولَ اللَّهِ ‏‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.” ‏‏فَانْطَلَقَ أَبِي إِلَى النَّبِيِّ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏‏لِيُشْهِدَهُ عَلَى صَدَقَتِي، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏‏أَفَعَلْتَ هَذَا بِوَلَدِكَ كُلِّهِمْ؟)) قَالَ: “لَا” قَالَ: ((اتَّقُوا اللَّهَ وَاعْدِلُوا فِي أَوْلَادِكُمْ.)) فَرَجَعَ أَبِي، فَرَدَّ تِلْكَ الصَّدَقَةَ.”[7]

Jelas di sini bahawa lafaz matan dalam riwayat ini tidak ada perbezaan langsung dengan “Hadith Asal”. Justeru, penulis yakin riwayat ini yang paling tepat untuk digunakan dalam menetapkan kesahihan atau kelemahan “Hadith Asal”.

Hadith yang telah diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab Sahihnya ini jelas diterimapakai untuk menetapkan sesuatu hukum yang berkaitan dengan hadith ini.

Walaupun begitu, jalan sanad-sanad atau periwayatan yang lain perlu juga dikaji dalam ilmu takhrij al-hadith, kerana ianya akan menguatkan lagi penggunaan hadith dan membantu dalam memahami maksud hadith dengan lebih mendalam.

 

2.2  Periwayatan “Hadith Asal” dengan Lafaz Matan yang Berbeza

Perbezaan lafaz matan dalam periwayatan “Hadith Asal” terbahagi kepada dua kategori iaitu perbezaan yang tidak ketara dan perbezaan yang ketara tetapi mempunyai maksud yang sama

Perbezaan yang disentuh dalam penulisan ini hanya perbezaan yang tidak ketara, kerana perbezaan yang ketara tidak disebut lafaz matan “Hadith Asal”, tetapi kisah hadith tersebut ada menyentuh beberapa perkara yang ada kaitan dengan “Hadith Asal”. Namun, contoh akan diberi untuk menggambarkan perbezaan ketara tersebut.

2.2.1 Perbezaan Lafaz Matan yang Tidak Ketara

Perbezaan lafaz yang tidak ketara ialah perbezaan pada sesuatu perkataan atau perkataan sama yang diulang-ulang. Penerangannya diperincikan pada tajuk-tajuk berikut.

Susunan hadith-hadith yang disebut selepas ini adalah mengikut susunan kutub al-tiscah, iaitu dimulai dengan kitab sahih al-Bukhari dan seterusnya. Itupun, jika ada diriwayatkan dalam kitab-kitab tersebut.

Setiap hadith akan disebutkan perbezaan-perbezaan yang terdapat dalam matan tersebut jika dibandingkan dengan “Hadith Asal”.

 

2.2.1.1 Hadith Pertama

Hadith yang paling hampir lafaznya dengan “Hadith Asal” ialah hadith berikut:

حَدَّثَنَا ‏‏حَامِدُ بْنُ عُمَرَ، ‏حَدَّثَنَا ‏أَبُو عَوَانَةَ، ‏عَنْ  ‏حُصَيْنٍ، ‏عَنْ ‏‏عَامِرٍ، ‏قَالَ: سَمِعْتُ ‏‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ ‏‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ‏وَهُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ ‏يَقُولُ: ‏”أَعْطَانِي أَبِي عَطِيَّةً، فَقَالَتْ ‏‏عَمْرَةُ بِنْتُ رَوَاحَةَ: “‏‏لَا أَرْضَى حَتَّى تُشْهِدَ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.” ‏فَأَتَى رَسُولَ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ‏فَقَالَ: “إِنِّي أَعْطَيْتُ ابْنِي مِنْ ‏‏عَمْرَةَ بِنْتِ رَوَاحَةَ ‏‏عَطِيَّةً، فَأَمَرَتْنِي أَنْ أُشْهِدَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ.” قَالَ: ((أَعْطَيْتَ سَائِرَ وَلَدِكَ مِثْلَ هَذَا؟)) قَالَ: “لَا” قَالَ: ‏((‏فَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْدِلُوا بَيْنَ أَوْلَادِكُمْ.))” قَالَ: “فَرَجَعَ فَرَدَّ عَطِيَّتَهُ.[8]

Ada dua perbezaan hadith riwayat ini jika dibandingkan dengan “Hadith Asal”, iaitu:

  1. Huruf “ف”  di awal matan yang bewarna merah.[9]
  2. Perkataan “بين” sebagai gantian  “في” yang digunaka pada “Hadith Asal”.

 

2.2.1.2 Hadith Kedua

Adapun, hadith kedua ini, selain mempunyai perbezaan dalam lafaz matannya, ia juga berbeza dari sudut perawinya. Perbezaan perawi tersebut akan disebutkan dalam tajuknya yang khusus. Begitu juga dengan riwayat-riwayat lain yang akan disebut selepas hadith ini.

حَدَّثَنَا ‏‏سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، ‏‏حَدَّثَنَا ‏حَمَّادٌ، ‏عَنْ ‏‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ، ‏‏عَنْ ‏أَبِيهِ، ‏قَالَ: سَمِعْتُ ‏ ‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ ‏‏يَقُولُ: “قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((اعْدِلُوا بَيْنَ أَوْلَادِكُمْ اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ.))[10]

Ada empat perbezaan dalam hadith ini jika dibandingkan dengan “Hadith Asal”, perbezaannya ialah:

  1. Tidak ada ayat “اتقوا الله”.
  2. Perkataan “بين” sebagai gantian  “في” yang digunaka pada “Hadith Asal”.
  3. Pengulangan matan.
  4. Perkataan “أبنائكم” pada ayat ulangan sebagai gantian “أولادكم” yang digunakan pada “Hadith Asal”.

Perbezaan begini tidak menggangu maksud asal hadith. Walaupun setiap perkataan atau lafaz tersebut membawa erti yang lebih dari riwayat yang lain.

Contohnya, perkataan “أولادكم” bermaksud “anak-anak”, tidak kira samaada lelaki atau perempuan. Adapun, perkataan “أبناءكم” bermaksud “anak-anak lelaki”.

 

2.2.1.3 Hadith Ketiga

أَخْبَرَنَا ‏يَعْقُوبُ بْنُ سُفْيَانَ‏‏ قَالَ: حَدَّثَنَا ‏سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ ‏‏قَالَ: حَدَّثَنَا ‏حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، ‏عَنْ ‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ، ‏عَنْ ‏أَبِيهِ ‏قَالَ: سَمِعْتُ ‏‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ ‏‏يَخْطُبُ قَالَ: “‏‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ.))”[11]

Ada empat perbezaan jika dibandingkan hadith ini dengan “Hadith Asal”. Perbezaan tersebut ialah:

  1. Tidak ada ayat “اتقوا الله”.
  2. Perkataan “بين” sebagai gantian  “في” yang digunaka pada “Hadith Asal”.
  3. Pengulangan matan.
  4. Perkataan “أبنائكم” sebagai gantian “أولادكم” yang digunakan pada “Hadith Asal”.

 

2.2.1.4 Hadith Keempat

حَدَّثَنَا ‏‏سُرَيجُ بْنُ النُّعْمَانِ ‏قَالَ: حَدَّثَنَا ‏حَمَّادٌ -يَعْنِي ابْنَ زَيْدٍ-، ‏عَنْ ‏‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ -يَعْنِي ابْن الْمُهَلَّبِ بْنِ أَبِي صُفْرَةَ-، ‏‏عَنْ ‏أَبِيهِ، ‏عَنِ ‏‏النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ ‏‏قَالَ: “‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ.))” ‏قَالَ ‏أَبُو عَبْد الرَّحْمَنِ: ‏‏حَدَّثَنِي ‏الْقَوَارِيرِيُّ ‏وَالْمُقَدَّمِيُّ ‏قَالَا: حَدَّثَنَا ‏حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ،‏ ‏عَنْ ‏‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ -يَعْنِي ابْنَ الْمُهَلَّبِ بْنِ أَبِي صُفْرَةَ-، ‏‏عَنْ ‏أَبِيهِ، ‏عَنِ ‏‏النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ ‏قَالَ: ‏”قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ.))”[12]

Ada tiga perbezaan antara hadith ini dengan “Hadith Asal”, iaitu:

  1. Tidak ada ayat “اتقوا الله”.
  2. Perkataan “بين” sebagai gantian  “في” yang digunaka pada “Hadith Asal”.
  3. Perkataan “أبنائكم” sebagai gantian “أولادكم” yang digunakan pada “Hadith Asal”.

 

2.2.1.5 Hadith Kelima

حَدَّثَنَا ‏سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، ‏‏حَدَّثَنَا ‏حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، ‏عَنْ ‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ، ‏عَنْ ‏أَبِيهِ ‏‏قَالَ: سَمِعْتُ ‏‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ ‏يَخْطُبُ ‏‏قَالَ: “‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ.))”[13]

Ada empat perbezaan antara hadith ini dengan “Hadith Asal”, iaitu:

  1. Tidak ada ayat “اتقوا الله”.
  2. Perkataan “بين” sebagai gantian  “في” yang digunaka pada “Hadith Asal”.
  3. Pengulangan matan.
  4. Perkataan “أبنائكم” sebagai gantian “أولادكم” yang digunakan pada “Hadith Asal” pada kedua-dua jumlah ayat.

 

2.2.1.6 Hadith Keenam

حَدَّثَنَا ‏‏عَبْد اللَّهِ، ‏حَدَّثَنَا ‏إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْحَسَنِ الْبَاهِلِيُّ، ‏‏وَعُبَيْدُ اللَّهِ الْقَوَارِيرِيُّ، ‏‏وَمُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ الْمُقَدَّمِيُّ ‏قَالُوا: حَدَّثَنَا ‏حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ ‏عَنْ ‏‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ، ‏عَنْ ‏‏أَبِيهِ، ‏أَنَّهُ سَمِعَ ‏‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ ‏‏يَقُولُ: “‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ اعْدِلُوا بَيْنَ أَبْنَائِكُمْ.))”[14]

Ada empat perbezaan antara hadith ini dengan “Hadith Asal”, iaitu:

  1. Tidak ada ayat “اتقوا الله”.
  2. Perkataan “بين” sebagai gantian  “في” yang digunaka pada “Hadith Asal”.
  3. Pengulangan matan melebihi dari riwayat-riwayat yang lain.
  4. Perkataan “أبنائكم” sebagai gantian “أولادكم” yang digunakan pada “Hadith Asal” pada ketiga-tiga jumlah ayat.

 

2.2.2 Perbezaan Lafaz Matan yang Ketara

Hanya contoh yang dibawa untuk tajuk ini, sebagai gambaran perbezaan ketara dalam lafaz matan.

Contoh pertama adalah hadith berikut:

عن النعمان بن بشير رضي الله عنهما، أن أباه أتى به رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: “إني نحلت ابني هذا غلاما كان لي”، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((أكل ولدك نحلته مثل هذا؟)) فقال: “لا”، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((فأرجعه)).

وفي رواية: فقال رسول لله صلى الله عليه وسلم: ((يا بشير ألك ولد سوى هذا؟)) قال: “نعم”، قال: ((أكلهم وهبت له مثل هذا؟)) قال: “لا”، قال: ((فلا تشهدني إذا، فإني لا أشهد على جور)).

وفي رواية: ((لا تشهدني على جور)).

وفي رواية: ((أشهد على هذا غيري)) ثم قال: ((أيسرك أن يكونوا إليك في البر سواء؟)) قال: “بلى”، قال: ((فلا إذا)).[15]

            Contoh kedua:

حَدَّثَنَا ‏‏يَحْيَى، ‏عَنْ ‏مَالِك، ‏عَنْ ‏ابْنِ شِهَابٍ، ‏عَنْ ‏حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ ‏وَعَنْ ‏مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ، ‏أَنَّهُمَا حَدَّثَاهُ عَنِ ‏النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ ‏أَنَّهُ قَالَ: “إِنَّ أَبَاهُ ‏بَشِيرًا ‏أَتَى بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏فَقَالَ: إ”ِنِّي ‏‏نَحَلْتُ ‏‏ابْنِي هَذَا غُلَامًا كَانَ لِي”، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ‏((أَكُلَّ وَلَدِكَ نَحَلْتَهُ مِثْلَ هَذَا)) فَقَالَ: “لَا” قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((‏فَارْتَجِعْهُ))[16]

Hadith seumpama ini masih banyak di dalam kutub al-tiscah, tetapi ianya diluar tajuk penulisan ini dibuat. Walaupun kisah yang sama tetapi penulis telah mengambil manhaj mentakhrij hadith dengan menggunakan cara persamaan lafaz matan, bukan persamaan tajuk atau jalan cerita. Manhaj ini telah disentuh pada awal perbicaraan penulisan ini.

 

3.0 EHWAL PERAWI SETIAP HADITH

Semua perawi yang telah disebut dalam hadith-hadith di atas akan dibincangkan dalam tajuk ini, iaitu pendapat atau komen ulamak tentang mereka, supaya dapat dikenalpasti kesahihan setipa hadith-hadith tersebut.

            Dalam perbahasan ini, penulis terpaksa menggunakan bahasa Arab untuk menerangkan keadaan perawi, kerana ianya lebih mudah difahami untuk perbincangan yang sebegini.

 

3.1 Perawi “Hadith Asal”

Dalam “Hadith Asal”, perawi-perawi berikut telah terlibat dalam sanad meriwayatkan hadith tersebut, mereka ialah:

  1. ‏أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ :

الاسم: عبد الله بن محمد بن أبي شيبة إبراهيم بن عثمان بن خواستي.

الكنية: أبو بكر.

اللقب: العبسي، مولاهم الحافظ الكوفي الواسطي.

الوفاة: 235.

الطبقة: العاشرة.

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة، حافظ، صاحب التصانيف.[17]

  1. عَبَّادُ بْنُ الْعَوَّامِ :

الاسم: عباد بن عبد الله بن الزبير بن العوام.

اللقب: الأسدي، المدني، القرشي، قاضي مكة.

الطبقة: الثالثة.

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة.[18]

  1. ‏‏‏‏حُصَيْنٍ :

الاسم: حصين بن عبد الرحمن.

الكنية: أبو الهذيل.

اللقب: السّلمي، الكوفي، المباركي.

الوفاة: 136 (وله 93 سنة).

الطبقة: الخامسة.

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة.[19]

  1. ‏‏‏الشَّعْبِيِّ :

الاسم: عامر بن شراحيل بن عبد، وقيل: عامر بن عبد الله بن شراحيل

الكنية: أبو عمرو

اللقب: الشعبي، الحميري، الكوفي، الهمداني

الوفاة: 104 أو 105 أو 109

الطبقة: الثالثة

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة، مشهور، فقيه, فاضل.[20]

  1. ‏يَحْيَى بْنُ يَحْيَى :

الاسم: يحيى بن يحيى بن بكر بن عبد الرحمن بن يحيى بن حماد

الكنية: أبو زكريا

اللقب: التميمي، الحنظلي، النيسابوري، المنقري

الوفاة: 226

الطبقة: العاشرة

أخرج له: البخاري، مسلم، الترمذي والنسائي.

حاله: ثقة، ثبت، إمام.[21]

  1. ‏أَبُو الْأَحْوَصِ :

الاسم: عوف بن مالك بن نضلة

الكنية: أبو الأحوص، مشهور بكنيته

اللقب: الجشمي، الكوفي

الوفاة: قتل أيام الحجاج بن يوسف

الطبقة: الثالثة:

أخرج له: البخاري في الأدب، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة.[22]

  1. النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ :

الاسم: النعمان بن بشير بن سعد بن ثعلبة بن جلاس بن زيد بن مالك بن ثعلبة بن كعب بن الخزرج رضي الله عنه

الكنية: أبو عبد الله

اللقب: الأنصاري، الخزرجي، المدني

الوفاة: قتل بحمص 65 وله 64 سنة

الطبقة: الصحابة

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: له ولأبويه صحبة ثم سكن الشام ثم ولي إمرة الكوفة.[23]

 

3.2 Perawi Hadith Pertama

Perawi hadith pertama pula bertemu dengan jalan sanad “Hadith Asal” pada perawi yang bernama Husain. Perawi yang telah diceritakan tentang mereka tidak akan diulang lagi. Penerangan tentang sanad hadith pertama ini adalah seperti berikut:

  1. ‏‏حَامِدُ بْنُ عُمَرَ :

الاسم: حامد بن عمر بن حفص بن عمر بن عبيد الله بن أبي بكرة، ويقال: حامد بن عمرو بن حفص…

الكنية: أبو عبد الرحمن

اللقب: الثقفي، البصري، قاضي كرمان، البكراوي

الوفاة: 233

الطبقة: العاشرة

أخرج له: البخاري ومسلم

حاله: ثقة[24]

  1. أَبُو عَوَانَةَ :

الاسم: وضاح بن عبد الله

الكنية: أبو عوانة، مشهور بكنيته

اللقب: اليشكري، مولى يزيد بن عطاء الواسطي البزاز، الكندي

الوفاة: 175 أو 176

الطبقة: السابعة

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة ثبت.[25]

  1. ‏حُصَيْنٍ : مضى ذكره.
  2. ‏‏عَامِرٍ : مضى ذكره.
  3. النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ : مضى ذكره.

 

3.2 Perawi Hadith Kedua

Sanad pada hadith ini dan hadith-hadith selepas ini hanya bertemu dengan sanad ‘Hadith Asal” pada sahabat Nabi saw sahaja. Penerangannya adalah seperti berikut:

  1. ‏سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ :

الاسم: سليمان بن حرب بن بجيل

الكنية: أبو أيوب

اللقب: الأزدي، الواشحي، البصري، القاضي بمكة

الوفاة: 224 وله 80 سنة.

الطبقة: التاسعة

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة إمام حافظ.[26]

  1. حَمَّادٌ :

الاسم: حماد بن زيد بن دِرْهم (ابن أبي زياد)

الكنية: أبو إسماعيل

اللقب: الأزدي، الجَهْضَمي البصري، الأزرقي.

الوفاة: 179 (وله 81 سنة)

الطبقة: من كبار الثامنة

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة ثبت فقيه

وقيل: كان ضريرا ولعله طرأ عليه لأنه صح أنه كان يكتب.[27]

  1. حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ :

الاسم: حاجب بن المفضل بن المهلب بن أبي صفرة

اللقب: البصري

الطبقة: السادسة

أخرج له: أبو داود والنسائي

حاله: ثقة، قديم، من أصحاب عمر بن عبد العزيز.[28]

  1. ‏أَبِيهِ :

الاسم: المفضل بن المهلب بن أبي صفرة

الكنية: أبو غسان

اللقب: الأزدي، البصري

الوفاة: 102

الطبقة: الرابعة

أخرج له: أبو داود والنسائي

حاله: صدوق من مشاهير الأمراء.[29]

  1. ‏النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ : مضى ذكره.

 

3.3 Perawi Hadith Ketiga

Sanad hadith ini pula selain ianya bertemu dengan sanad “Hadtih Asal” pada sahabat Nabi saw, ianya juga melalui sanad yang sama dengan hadith kedua dia atas, kecuali ada penambahan pada perawi pertama sahaja. Penerangannya adalah seperti berikut:

  1. يَعْقُوبُ بْنُ سُفْيَانَ :

الاسم: يعقوب بن سفيان بن جوان، وقيل: يعقوب بن سفيان بن زياد

الكنية: أبو يوسف بن أبي معاوية

اللقب: الفارسي، الفسوي، الحافظ، الأصفر

الوفاة: 277 أو بعدها

الطبقة: الحادية عشرة

أخرج له: النسائي وابن ماجة

حاله: ثقة، حافظ.[30]

  1. سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ: مضى ذكره.
  2. حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ : مضى ذكره.
  3. حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ : مضى ذكره.
  4. ‏أَبِيهِ : مضى ذكره.
  5. النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ : مضى ذكره.

 

3.4 Perawi Hadith Keempat

Sanad hadith ini pula selain dari bertemu dengan “hadith Asal” pada sahabat ra, ianya juga membawa dua jalan yang berlainan, jalan kedua yang dibawa dalam sanad ini menunjukkan bahawa Abdullah bin Ahmad bin Hanbal telah meriwayatkan hadith yang sama melalui jalan yang tidak dilalui oleh ayahnya iaitu Imam Ahmad, yang menjadikan riwayat beliau setaraf dengan kedudukan riwayat ayahnya. Penerangannya adalah seperti berikut:

  1. سُرَيجُ بْنُ النُّعْمَانِ :

الاسم: سريج بن النعمان بن مروان

الكنية: أبو الحسين، ويقال: أبو الحسن

اللقب: الجوهري، اللؤلؤي، البغدادي، الخراساني

الوفاة: 217

الطبقة: من كبار العاشرة

أخرج له: البخاري في الأدب، أبو داود، الترمذي، النسائي وابن ماجة.

حاله: ثقة يهم قليلا.[31]

  1. حَمَّادٌ يَعْنِي ابْنَ زَيْدٍ : مضى ذكره.
  2. حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ يَعْنِي ابْن الْمُهَلَّبِ بْنِ أَبِي صُفْرَةَ : مضى ذكره.
  3. أَبِيهِ : مضى ذكره.
  4. ‏النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ : مضى ذكره.
  5. ‏أَبُو عَبْد الرَّحْمَنِ :

الاسم: عبد الله بن أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد

الكنية: أبو عبد الرحمن

اللقب: الشيباني، البغدادي، الصنعاني، الذهلي

الوفاة: 290

الطبقة: الثانية عشرة

أخرج له: النسائي

حاله: ثقة.[32]

  1. الْقَوَارِيرِيُّ :

الاسم: عبيد الله بن عمر بن ميسرة

الكنية: أبو سعيد

اللقب: الجشمي، مولاهم القواريري، البصري، الزجاج

الوفاة: 233 أو 235

الطبقة: العاشرة

أخرج له: البخاري، مسلم، أبو داود والنسائي

حاله: ثقة ثبت.[33]

  1. ‏الْمُقَدَّمِيُّ :

الاسم: محمد بن أبي بكر بن علي بن عطاء بن مقدَّم

الكنية: أبو عبد الله

اللقب: المقدمي الثقفي، البصري

الوفاة: 234

الطبقة: العاشرة

أخرج له: البخاري، مسلم والنسائي

حاله: ثقة.[34]

  1. ‏حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ : مضى ذكره.
  2. حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ يَعْنِي ابْن الْمُهَلَّبِ بْنِ أَبِي صُفْرَةَ : مضى ذكره.
  3. ‏أَبِيهِ : مضى ذكره.
  4. ‏النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ : مضى ذكره.

 

3.5 Perawi Hadith Kelima

Sanad hadith ini pula sama dengan sanad hadith kedua di atas. Kesemua mereka telah dibincangkan pada hadith-hadith sebelum ini.

  1. سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ  : مضى ذكره.
  2. حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ : مضى ذكره.
  3. حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ : مضى ذكره.
  4. ‏أَبِيهِ : مضى ذكره.
  5. النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ : مضى ذكره.

 

3.6 Perawi Hadith Keenam

Sanad hadith ini sama dengan hadith kelima, kecuali penambahan dua orang perawi yang tidak disebut dalam hadith tersebut. Sanad hadith ini bertemu dengan “Hadith Asal” pada sahabat ra.

Perkara yang menarik dalam sanad hadith ini ialah Imam Ahmad meriwayatkan hadith ini dengan mengambilnya dari anak beliau kerana jalan yang dilalui oleh anak beliau adalah jalan yang tidak ada pada Imam Ahmad. Begitulah suasana ilmu yang wujud dalam ahli keluarga ulamak terdahulu yang mesti dicontohi oleh umat sekarang. Sanad hadith keenam ini adalah sepeti berikut:

  1. ‏عَبْد اللَّهِ : مضى ذكره.
  2. إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْحَسَنِ الْبَاهِلِيُّ :

الاسم: إبراهيم بن الحسن

اللقب: الباهلي، العلاف، المقري، التبان، المصري.

الوفاة: 235

الطبقة: العاشرة

أخرج له: عبد الله بن أحمد بن حنبل عن غير أبيه

حاله: ثقة.[35]

  1. ‏‏عُبَيْدُ اللَّهِ الْقَوَارِيرِيُّ : مضى ذكره.
  2. ‏‏مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ الْمُقَدَّمِيُّ : مضى ذكره.
  3. حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ : مضى ذكره.
  4. ‏‏حَاجِبِ بْنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ الْمُهَلَّبِ : مضى ذكره.
  5. ‏‏أَبِيهِ : مضى ذكره.
  6. النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ : مضى ذكره.

4.0 GAMBARAJAH PENERANGAN JALAN-JALAN SANAD HADITH[36]

 

5.0 HUKUM KESAHIHAN SANAD DAN MATAN HADITH BAB

Daripada penerangan yang telah diperincikan di atas, jelaslah bahawa semua perawi hadith-hadith yang terlibat dalam penulisan ini adalah tergolong dalam kategori orang-orang yang boleh diterimapakai periwayatan mereka, kerana tidak ada sesiapa pun dari kalangan mereka yang lemah atau dipandang negatif oleh ulamak-ulamak hadith.

Bahkan, kebanyakan perawi-perawi tersebut adalah yang diterima oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim.

Justeru, hadith yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah hadith sahih dari sudut sanad dan matannya.

Justeru, hadith-hadith tersebut boleh dijadikan hujah dalam mengeluarkan sesuatu hukum yang berkaitan dengannya.

Penulis mengeluarkan kenyataan tersebut kerana hadith-hadith yang dibincangkan secara terperinci di atas telah memenuhi syarat-syarat kesahihan sesebuah hadith. Syarat-syarat tersebut ialah:

  1. Bersambung  sanad  iaitu  setiap perawi  dalam  rangkaian  sanad  tersebut mengambil hadith itu secara langsung daripada perawi yang terdahulu dan begitulah seterusnya sehingga ke akhir sanad.
  2. Rangkaian sanad tersebut hendaklah terdiri daripada perawi yang adil, iaitu setiap perawi mestilah perawi yang lengkap syarat ‘adalah iaitu Islam, baligh, berakal, tidak fasiq dan tidak cacat maruah.
  3. Perawi yang dhabit iaitu setiap perawi terdiri daripada perawi yang sempurna ingatan dan menjaga dengan rapi kitab-kitab catatannya.
  4. Tidak ada syaz. Syaz iaitu riwayat perawi yang thiqah (dipercayai) adalah menyalahi riwayat perawi yang lebih authaq (lebih dipercayai).
  5. Tidak ada cillah. cIllah ialah sebab yang sukar dikesan yang mencacatkan kesahihan bagi sesebuah hadith.[37]

 

 

 

6.0 SKOP KESEMPURNAAN PENTAKHRIJAN INI

Menurut kitab-kitab rujukan seperti kitab al-Mucjam al-Mufahras Li Alfaz al-Hadith al-Nabawi, kitab Kunuz al-Sunnah dan Kitab Mausucah Atraf al-Hadith al-Nabawi al-Syarif bahawasanya semua hadith yang berkaitan dengan lafaz matan “Hadith Asal” telah dibincangkan dalam penulisan ini, tidak ada satu hadith atau perawi pun yang tertinggal atau ditinggalkan oleh penulis mengikut manhaj penyusunan penulisan ini, iaitu hanya menghuraikan pentakhrijan hadith yang ada dalam kutub al-tiscah sahaja.[38]

Buktinya adalah seperti berikut:

a)      Al-Mucjam al-Mufahras Li Alfaz al-Hadith al-Nabawi menunjukkan bahawa lafaz matan “Hadith Asal” atau yang hampir sama dengannya telah dikeluarkan oleh:

  1. Abu Daud, Buyuc, 83.
  2. Al-Bukhari, Hibah, 12, 13.
  3. Muslim, Hibat, 13.
  4. Al-Nasa’i, Nuhl / Nihal, 1.
  5. Ahmad, 4 / 275, 278, 375.[39]

Penulisan ini telah membicarakan semua riwayat tersebut yang ada kaitan dengan lafaz matan “Hadith Asal”.

b)      Kitab Kunuz al-Sunnah pula menyentuh tentang tajuk yang berkaitan dengan keadilan sesama anak dalam pemberian dan pewarisan. Kitab-kitab yang Kunuz al-Sunnah sebutkan ialah:

  1. Sohih al-Bukhari, kitab 51 / bab 12 dan 13. Kitab 52 / bab 9.
  2. Sohih Muslim, kitab 24 / bab 9 – 19.
  3. Sunan Abi Daud, kitab 22 / bab 83.
  4. Sunan al-Tirmizi, kitab 13 / bab 30.
  5. Sunan al-Nasa’i, kitab 31.
  6. Sunan Ibni Majah, kitab 14 / bab 1.
  7. Muwatto’ Malik, kitab 36 / hadith 39.
  8. Musnad Ahmad bin Hanbal, Rabic / hlmn. 2684, 2692, 2702, 2752, 276, 278, 375.
  9. Musnad Al-Tayalusi, hadith 789.[40]

Begitu juga, penulisan ini telah membicarakan semua riwayat tersebut yang ada kaitan dengan lafaz matan “Hadith Asal” yang diriwayatkan dalam kutub al-tiscah.

c)      Kitab Mausucah Atraf al-Hadith al-Nabawi al-Syarif pula menyebut bahawa hadith-hadith tersebut telah diriwayatkan oleh:

  1. Muslim dalam kitab sahihnya, hibat / 13.
  2. Sohih al-Bukhari, 3 / 206.
  3. Sohih Muslim, hibat / 13.
  4. Fath al-Bari, 5 / 211.
  5. Syarh al-Sunnah, 8 / 296.
  6. Kasyf al-Khifa’, 1 / 44.
  7. Tarikh Wasit, 250.
  8. Kanz al-cUmmal, 45348, 45349, 45353 dan 45957.
  9. Irwa’ al-Ghalil, 6 / 41, 68.
  10. Tafsir Ibn Kathir, 3 / 58.
  11. Al-Sunan al-Kubro Li al-Bayhaqi, 6 / 176.
  12. Talkhis al-Habir, 3 / 72.[41]

Sama juga halnya di sini, penulisan ini telah membicarakan semua riwayat tersebut yang ada kaitan dengan lafaz matan “Hadith Asal” yang diriwayatkan dalam kutub al-tiscah.

 

 

7.0 PENUTUP

Setelah dirujuk kepada kitab-kitab asal, didapati hadith-hadith yang dibincangkan dalam penulisan ini hanya berpunca dari riwayat al-Nucman bin Basyir sahaja, ianya kerana asbab wurud hadith tersebut berkaitan dengan peristiwa yang berlaku dalam ahli keluarga beliau. Namun, jalan yang meriwayatkan dari al-Nucman dan sanad yang seterusnya adalah lebih dari seorang. Semua perawi dalam hadith-hadith tersebut adalah yang diterima periwayatan mereka oleh ulamak muhaddithin. Justeru, hadith yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah hadith yang sahih dan boleh dijadikan hujah dalam mengeluarkan sesuatu hukum yang berkaitan dengan hadith tersebut.

 

 


RUJUKAN

Abu Daud, Sulaiman bin al-Asycas al-Sajistani al-Azadi, 202 – 275, Sunan Abi Daud, beserta syarahnya cAun al-Macbud Li al-Haq al-cAzim al-Abadi, Beirut: Dar al-Kutub al-cIlmiyyah.

 

Abu Zaid, Bakar Abdullah, Al-Ta’sil Li Usul al-Takhrij Wa Qawaid al-Jarh Wa al-Tacdil.

 

Ahmad, Abu Abdillah Ahmad bin Hanbal al-Syaibani, 164 – 241, Musnad Ahmad, Mesir: Muassasah Qurtubah.

 

Al-Bukhari, Abu Abdillah Muhammad bin Ismail al-Jacfi, 194-256, Sahih al-Bukhari, Tahqiq: Mustafa Dib al-Bugha, Beirut: Dar Ibni Kathir, 1987.

 

Al-Marbawi, Muhammad Idris Abdul Rauf, Kamus idris al-Marbawi, Kuala Lumpur: Darul Nu’man, 1998.

 

Al-Nasai, Abu cAbdi al-Rahman Ahmad bin Syucaib, 215 – 303, Sunan al-Nasa’i, Penyelia: Soleh bin Abdul Aziz bin Muhammad bin Ibrahim Ali al-Syeikh, al-Riyadh: Dar al-salam, 1999.

 

Al-Nawawi, Abu Zakariya Yahya bin Syarafudin, 631 – 676, Riyadh al-Solihin, Beirut: al-Maktab al-Islami, 1992.

 

Arifin Omar, Zaini Nasohah, Hadith Dhaif: Ciri-ciri dan hokum, Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, 2005

 

Finsink, terjemahan kepada bahasa Arab: Muhammad Fuad Abdul Baqi, Miftah Kunuz al-Sunnah, Maktab al-Iclam al-Islsami: Matbacah Markaz al-Nasyr, 1404 Hijriyyah.

 

Ibn Hajar, Syihabuddin Ahmad bin Ali al-Asqalani, 773-852, Taqrib al-Tahzib, semakan: Muhammad cAwwamah, Beirut: Dar Ibn Hazam, 1999.

 

Malik bin Anas, al-Muwatta’, semakan: Muhammad Fuad Abdul Baqi, al-Qaherah: Dar al-Hadith, 1993.

 

Muslim, Abu al-Hussain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Nasaiburi, 206-261H, Sahih Muslim, beserta dengan syarah al-Nawawi, Beirut: Dar al-Macrifah, 1995.

 

Salim, Amr Abdul Muncim, Taisir Takhrij al-Ahadith, al-Riyadh: Dar Ibn al-Qayyim, 2004.

 

Union Academic International / Ittihad al-Umami Li al-Jamic al-cIlmiyyah, Leiden: E. J. Brill / Matbacah Bazil, 1962

 

Zaghlul, Abu Hajar Muhammad al-Sacid bin Basyuni, Mausucah Atraf al-Hadith al-Nabawi al-Syarif, Beirut: Dar al-Fikr, 1994.


[1] Al-Marbawi, Muhammad Idris Abdul Rauf, Kamus idris al-Marbawi, Kuala Lumpur: Darul Nu’man, 1998, hlm. 167.

[2] Abu Zaid, Bakar bin Abdullah, Al-Ta’sil Li Usul al-Takhrij Wa Qawaid al-Jarh Wa al-Tacdil, hlm. 41 & 52.

[3] Semua terjemahan dalam penulisan ini dibuat  oleh penulis sendiri.

[4] Salim, Amr Abdul Muncim, Taisir Takhrij al-Ahadith, al-Riyadh: Dar Ibn al-Qayyim, 2004, hlm. 9.

[5] Al-Marbawi, hlm.107.

[6] Huruf “ha” di sini bermaksud “tahwil”, iaitu pertukaran jalan sanad yang lain dari yang awal.

[7] Muslim, Abu al-Hussain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Nasaiburi, 206-261H, Sahih Muslim, beserta dengan syarah al-Nawawi, Beirut: Dar al-Macrifah, 1995, jilid 11 / hlm 69 (hadith no.4157).

[8] Al-Bukhari, Abu Abdillah Muhammad bin Ismail al-Jacfi, 194-256, Sahih al-Bukhari, Tahqiq: Mustafa Dib al-Bugha, Beirut: Dar Ibni Kathir, 1987, 2/914 (2447).

[9] Selepas ini, yang dimaksudkan dengan matan dalam penulisan ini ialah matan yang bewarna merah.

[10] Abu Daud, Sulaiman bin al-Asycas al-Sajistani al-Azadi, 202 – 275, Sunan Abi Daud, beserta syarahnya cAun al-Macbud Li al-Haq al-cAzim al-Abadi, Beirut: Dar al-Kutub al-cIlmiyyah, 9 / 334 (3539).

[11] Al-Nasai, Abu cAbdi al-Rahman Ahmad bin Syucaib, 215 – 303, Sunan al-Nasa’i, semakan: Soleh bin Abdul Aziz bin Muhammad bin Ibrahim Ali al-Syeikh, al-Riyadh: Dar al-salam, 1999, hlm. 520 (3717).

[12]  Ahmad, Abu Abdillah Ahmad bin Hanbal al-Syaibani, 164 – 241, Musnad Ahmad, Mesir: Muassasah Qurtubah, 4 / 275, (17693).

[13] Ibid, (17695) .

[14] Ibid, hlm.375, (17724).

[15] Al-Nawawi, Abu Zakariya Yahya bin Syarafudin, 631 – 676, Riyadh al-Solihin, Beirut: al-Maktab al-Islami, 1992, hlm.599 (1782).

[16] Malik bin Anas, al-Muwatta’, semakan: Muhammad Fuad Abdul Baqi, al-Qaherah: Dar al-Hadith, 1993, hlm. 576, kitab 36 / bab 33 / hadith 39.

[17] Ibn Hajar, Syihabuddin Ahmad bin Ali al-Asqalani, 773-852, Taqrib al-Tahzib, semakan: Muhammad cAwwamah, Beirut: Dar Ibn Hazam, 1999, 379 / 3575.

[18] Ibid, 346 / 3135.

[19] Ibid, 206 / 1369.

[20] Ibid, 342 / 3092.

[21] Ibid, 693 / 7668.

[22] Ibid, 504 / 5218.

[23] Ibid, 653 / 7152.

[24] Ibid, 183 / 1067.

[25] Ibid, 674 / 7407.

[26] Ibid, 297 / 2545.

[27] Ibid, 214 / 1498.

[28] Ibid, 178 / 1006.

[29] Ibid, 632 / 6861.

[30] Ibid, 704 / 7817.

[31] Ibid, 274 / 2218.

[32] Ibid, 351 / 3205.

[33] Ibid, 437 / 4325.

[34] Ibid, 548 / 5761.

[35] Ibid, 113 / 165.

[36] Gambarajah ini direka oleh penulis sendiri, semuanya adalah anugerah dari Allah swt.

[37] Arifin Omar, Zaini Nasohah, Hadith Dhaif: Ciri-ciri dan hokum, Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, 2005, hlm. 28 – 31.

[38] Sila lihat muka surat 2 penulisan ini.

[39] Union Academic International / Ittihad al-Umami Li al-Jamic al-cIlmiyyah, Leiden: E. J. Brill / Matbacah Bazil, 1962, 4 /153.

[40] Finsink, terjemahan kepada bahasa Arab: Muhammad Fuad Abdul Baqi, Miftah Kunuz al-Sunnah, Maktab al-Iclam al-Islsami: Matbacah Markaz al-Nasyr, 1404 Hijriyyah, hlm. 536.

[41] Zaghlul, Abu Hajar Muhammad al-Sacid bin Basyuni, Mausucah Atraf al-Hadith al-Nabawi al-Syarif, Beirut: Dar al-Fikr, 1994, 1 / 93.

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.
, , , , , , , , , , ,

Follow Me

Follow me

No comments yet.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: